شناسهٔ خبر: 25487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موزه‌ی ملی به کتابخانه‌اش نیاز دارد

احمد مسجدجامعی از مسئولان کتابخانه‌ی ملی ایران خواسته است تا ساختمان این کتابخانه در خیابان سی‌تیر را به موزه‌ی ملی ایران بازگردانند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ قبل از درخواست احمد مسجدجامعی که یک‌بار پیش از این هم در زمان وزارتش در فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال اجرایی کردن این اتفاق بود، حمید بقایی در دوره‌ی ریاستش در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این بحث را طرح موضوع کرد تا این مکان را پس بگیرد، وی اسنادی را نیز در این زمینه ارائه داد،‌ اما نهایتا قضیه به نفع کتابخانه‌ی ملی مسکوت ماند.

اما حالا این عضور شورای شهر تهران با بیان این‌که ساختمان این کتابخانه توسط «آندره گدار» ساخته شده و در اصل متعلق به موزه‌ی ملی ایران بوده است،‌ از مسئولان کتابخانه‌ی ملی ایران خواست تا با توجه به وضعیت نامناسب کتابخانه‌ی موزه‌ی ملی ایران، این بنا را به موزه‌ی ملی ایران برگردانند،‌ تا آن‌ها از این فضا برای کتابخانه و جانمائی اسناد قدیمی و ارزشمند موزه‌ی مادر کشور استفاده کنند.

او با تاکید بر این‌که در این زمینه اصل بر آن است تا کتابخانه به خود موزه‌ی ملی ایران برگردانده شود، اظهار کرد: در چند سال گذشته و زمانی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، پس از صحبتی که با مقام معظم رهبری داشتم ایشان فرمودند ما از کتاب بالاتر نداریم، جایی برای آن باید ایجاد شود و خواستند فکری به حال وضعیت کتاب و موزه‌ی کتاب در کشور شود. در موافقت‌نامه‌ای که با حضور سید محمد بهشتی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و آقای بجنوردی، رئیس وقت کتابخانه‌ی ملی ایران داشتیم، تلاش شد آن مکان به موزه‌ی کتاب تبدیل شود و به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود، اما امکان آن فراهم نشد.

وی افزود:‌ در حال حاضر وضعیت کتابخانه‌ موزه‌ی ملی ایران بسیار نامناسب است ‌و کتاب‌های ارزشمندی در آنجا نگه‌داری می‌شود که معتقدم می‌توانند آن‌جا را کتابخانه‌ی تخصصی در این زمینه کرده و یک موزه‌ی کتاب در کنار آن ایجاد کنند.

هرچند شنیده می‌شود که این مکان در حال حاضر به مدت پنج سال به کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی اجاره داده شده است تا موزه‌ی بی‌خانمان «صنعت چاپ» را به سر و سامانی برساند، اما به نظر می‌رسد، چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است.

موزه ایران باستان و کتابخانه ملی که در سال 1310 ساخته شده‌اند، با یک شماره در ۲۶ آبان ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ‌اما هسته اصلی کتابخانه ملی ایران در ساختمان سی تیر در سال 1316 شمسی تشکیل شد و هنوز این تغییر کاربری برای این بنای تاریخی ادامه دارد.

نظر شما